مژگان مهرابی-خبرنگار: در بین بیش از ۳۰ مرکز کانون که در تهران قرار دارد، کانون پرورش فکری شماره ۴۴ ویژگی منحصربه‌فردی دارد.

ستاره شناسي

بیشتر به دانشکده‌ای کوچک برای کودکان و نوجوانان می‌ماند تا یک مرکز کتابخوانی. این مکان، تنها کانونی در تهران است که علم ستاره‌شناسی و هوافضا را آکادمیک به بچه‌ها آموزش می‌دهد. از دیگر برنامه‌های آموزشی آن، علم رباتیک، زیست‌شناسی، انیمیشن و عکاسی است. «سودابه مزرعه» درباره فعالیت‌های کانون توضیح می‌دهد.  

ساختمان کانون در همسایگی ایستگاه مترو شهید کلاهدوز قرار گرفته و همین امکانی را فراهم کرده تا شهروندانی که از راه‌های دور و نزدیک قصد آمدن به این کانون را دارند، راحت رفت‌وآمد کنند. فضای کانون بزرگ است و امکاناتش با دیگر کانون‌هایی که در دل شهر جاخوش کرده‌اند فرق می‌کند. روی دیوارهایش مانند یک نگارخانه با انواع کاردستی‌ و نقاشی بچه‌ها تزیین شده است. در طبقه اول آن کتابخانه بزرگی قرار دارد که به گفته «سودابه مزرعه» مسئول این مرکز، قلب کانون به شمار می‌آید.

۱۷ هزار جلد کتاب، از رمان و داستان‌های تخیلی گرفته تا کتاب‌های علمی و کمک درسی در آن وجود دارد. مزرعه می‌گوید: «شوق کتابخوانی در این کانون زیاد است چون برای تشویق دانش‌آموزان به مطالعه روش خاصی انجام می‌دهیم. در هر کلاس آموزشی مربی موضوعی را مطرح می‌کند و از بچه‌ها می‌خواهد درباره آن تحقیق کنند. همین باعث می‌شود دانش‌آموزان به کتابخانه بیایند و حضور پررنگ‌تری در کتابخانه داشته باشند. کسانی که عضو این کتابخانه هستند بیش از ۱۰۰جلد کتاب در سال مطالعه کرده‌اند. در کنار مطالعه، ساخت ماکت‌ هم داریم. بچه‌ها باتوجه به آموخته‌های خود کاردستی درست می‌کنند.» از دیگر برنامه‌های کتابخانه نمایش فیلم، قصه‌خوانی، شعرخوانی، کاردستی و نقد کتاب است. همچنین در کنار آن فعالیت‌های هنری مثل سفال و نقاشی هم برای نونهالان انجام می‌شود. هزینه عضویت در کتابخانه برای یک سال ۳۰ هزار تومان است.  

  • ساخت ربات با وسایل اضافی

سالن دیگری که در طبقه اول قرار دارد، کلاس آموزشی رباتیک است. دانش‌آموزان با کمک وسایل دورریختنی و اضافی ربات می‌سازند. مزرعه می‌گوید: «در این کلاس دانش‌آموزان ساخت ربات را یاد می‌گیرند و رفته رفته وسایل رباتیک مجهزتری اختراع می‌کنند.» در کانون پرورش فکری شماره‌۴۴، پیشرفته‌ترین و مجهزترین وسایل آموزشی وجود دارد. در واقع امکان پرورش خلاقیت بچه‌ها فراهم شده است. مزرعه همه توان خود را برای کشف استعدادها و پرورش توانمندی‌ها گذاشته و بیشتر برنامه‌ها به‌صورت کارگاهی و گروهی برگزار می‌کند. نشریه دیواری، نمایش، سرود، اردو و بازی‌های دسته‌جمعی، زیست‌شناسی، نجوم، رباتیک، شطرنج، انیمیشن، عکاسی و هوافضا از دیگر فعالیت‌های آموزشی این کانون است.  

  • رصد ستاره‌های شهر تهران

رصدخانه و آسمان‌نما و کلاس آموزش ستاره‌شناسی در طبقه دوم کانون قرار دارد.  از امتیازهای کانون وجود ۱۵‌تلسکوپ پیشرفته است که امکان رصد ستاره‌ها و لکه‌های خورشیدی را به دانش‌آموزان می‌دهد. تلسکوپ ردیاب از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌هاست و بچه‌ها می‌توانند با آن آسمان تهران را با ستاره‌هایش رؤیت کنند. مزرعه می‌افزاید: «کلاس‌های نجوم معمولاً در تابستان برگزار می‌شود. البته در نیمه دوم سال برای بچه‌ها، انجمن برگزار می‌کنیم تا آموخته‌های خود را مرور کنند.  

هزینه یک ترم آموزش کلاس نجوم ۸۰ هزار تومان است. در کنار آموزش هر از چندگاهی آنها را به اردوی کویر می‌بریم.» در همان طبقه سالن بزرگی به درس زیست‌شناسی اختصاص دارد. گوشه‌ای از سالن هم حیوانات تاکسی‌درمی شده دیده می‌شود.  انواع لام‌های گیاهی و جانوری وجود دارد که بچه‌ها برای بررسی بیشتر زیر میکروسکوپ نگاه کنند.  مزرعه می‌گوید: «در کـــــلاس زیست ‌شناسی بچه‌ها با آناتومی حیوانات بی‌مهره و مهره‌دار آشـــنا شده و می‌توانند اجزای ‌ریز گیاهان مثل سلول‌ها و آوندها را زیر میکروســکوپ مشاهده کنند.»

کد خبر 436927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha